Rafinament şi evlavie

Dan Stanca, România Liberă, 22 decembrie 2006

Vineri, 22 Decembrie 2006, la Ministerul Culturii a fost vernisată în această săptămână o expoziţie de grafică intitulată Aripi de înger, a unui remarcabil artist, Elena Murariu. Evident, nu avem cum să desprindem expoziţia de contextul în care, apare, sărbătoarea Crăciunului şi tot intervalul sacru de 12 zile până la Sfântul Ion. Cu toate acestea, dacă ar fi apărut în orice altă perioadă a anului, am fi fost la fel de impresionaţi de calitatea lucrărilor. Este vorba de un rafinament care având în vedere tematica religioasă a fiecărei lucrări, generează până la urmă un câmp evlavios. Saturaţi într-un fel de un anumit tip de iconografie bisericească, repetat la nesfârşit şi creând astfel o serie de pastişe supărătoare, descoperim în ceea ce face Elena Murariu schiţa primordială, scrijelirea divină pe pergamente străvezii sau pe faţa rocilor dure. Nu este nimic ostentativ sau forţat. Artista se apropie de subiectul sacru atât cu neprihănirea sufletului, cat şi cu deplina conştiinţă a propriului meşteşug. Cu alte cuvinte, în ciuda unor aparenţe, ea nu este un artist naiv şi probabil că nici nu i-ar plăcea să fie socotită astfel. De fapt, consideră naivitatea un apanaj al celor instruiţi, a căror cultură se întemeiază pe o înţelegere profundă a numelui divin, ceea ce nu are nicio legătură cu atitudinile puerile şi sentimentale. Sfinţii Petru şi Pavel, Sfântul Serafim de Sarov, Sufletele Drepţilor în Mâna lui Dumnezeu sunt lucrări care dovedesc graţia artistei, capacitatea ei de a face din artă o fereastră spre transcendent, spulberând opacităţile şi subţiind până la inefabil textura materiei.

Back